• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Opgebouwd pensioen voor oude dag onvoldoende volgens de meeste mkb’ers

Slechts 30 procent van de mkb’ers verwacht dat zijn opgebouwde pensioen zich straks voldoende voorziet in alle behoeftes tijdens de oude dag. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos*, in opdracht van Allianz. Wel staat het belang van pensioen opbouwen op de radar van de meeste mkb’ers: ruim drie op de vijf (64%) is bewust bezig met het opbouwen ervan. Wel is dit vaker het geval bij mannelijke (71%) dan vrouwelijke (50%) ondernemers.

Opgebouwd pensioen voor oude dag onvoldoende volgens de meeste mkb’ers

Gebrek aan kennis van eigen pensioensituatie

Waar meer dan de helft van de mkb’ers wel bewust bezig is met pensioen opbouwen, weet twee derde nog altijd niet goed hoeveel ze nu te besteden hebben na de pensioendatum. Ook weet enkel 20 procent van de mkb’ers wat de huidige voorwaarden en status van de pensioenopbouw zijn. Sterker nog: maar liefst twee derde heeft geen enkel idee bij welke aanbieder zij pensioen opbouwen.

Geen extra potjes

Als ondernemer kun je er op verschillende manieren voor zorgen dat je ook na je pensioenleeftijd voldoende te besteden hebt. Een van de opties is maandelijks wat geld opzij leggen. Dit is echter slechts voor een kwart van de mkb’ers een gewoonte. Financiële meevallers als een erfenis, bonus of winst worden door 28 procent van de mkb’ers gebruikt om het pensioen aan te vullen.

“Om te beginnen, is het erg belangrijk om je bewust te zijn van je huidige pensioensituatie”, Geert Deschoolmeester, Head of Market Management Allianz Benelux. “Wat komt er binnen? En is dit over een bepaalde tijd genoeg om te genieten van je oude dag? Alleen als dit duidelijk is, kun je aan de slag met een plan om je pensioen eventueel aan te vullen. Het is misschien niet de leukste klus, maar het bespaart je later wel het nodige hoofdbreken. Zonder twijfel ben je jezelf daar over 20, 30, 40 of misschien wel 50 jaar dankbaar voor.”

*Onderzoek uitgevoerd in januari 2019, onder 207 respondenten uit het GfK bedrijvenpanel (MKB’ers)


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven