• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Vlucht geannuleerd, krijg ik mijn geld terug?

Is uw Transavia-vlucht onlangs geannuleerd of verplaatst? Dan bent u bij lange na niet alleen. De luchtvaartmaatschappij kampt nu ruim een maand met een tekort aan vliegtuigen en al vele duizenden reizigers werden hiervan de dupe. Als gedupeerde is het belangrijk om te weten wat uw rechten zijn.

Vlucht geannuleerd, krijg ik mijn geld terug?

U heeft recht op een vervangende vlucht of volledige terugbetaling

Volgens de Europese wetgeving heeft u recht op compensatie als uw vlucht met bestemming binnen de EU wordt geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de annulering. Wanneer uw vlucht is geannuleerd vanwege een gebrek aan vliegtuigen, moet Transavia u hierover informeren en u de optie geven om een andere vlucht te boeken, een terugbetaling te krijgen of een alternatieve vervoerswijze te regelen. Als u kiest voor een terugbetaling, moet Transavia binnen 7 dagen na de annulering het volledige bedrag terugbetalen.

Terugvlucht naar huis geschrapt?
De luchtvaartmaatschappij heeft een verzorgingsplicht, afhankelijk van hoeveel uur vertraging u heeft. Dat betekent dat zij ook verantwoordelijk is voor bepaalde extra kosten die u maakt omwille van de uitgestelde terugreis, zoals bijvoorbeeld uitgaven voor eten, drinken en extra hotelovernachtingen. Als de maatschappij u dit niet heeft aangeboden, bewaar dan de bonnetjes voor de kosten die u zelf heeft gemaakt en declareer deze later bij de maatschappij.

In enkele gevallen is Transavia niet aansprakelijk

Als de annulering wordt veroorzaakt door buitengewone omstandigheden, kan het zijn dat u geen recht heeft op een vergoeding van Transavia. Hierbij kunt u denken aan extreme weersomstandigheden, stakingen van de verkeersleiding of veiligheidsproblemen. In deze gevallen is de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor de annulering en hoeft zij geen compensatie te betalen. Wel blijft de verzorgingsplicht. Een tekort aan personeel of vliegtuigen wordt overigens niet opgemerkt als buitengewone omstandigheid, omdat de luchtvaartmaatschappij dit had kunnen voorkomen door meer vroegtijdig onderhoud of betere planning.

Bij buitengewone omstandigheden kan de reisverzekering mogelijk uitkeren

Als u een reisverzekering heeft, kan deze mogelijk de kosten van een geannuleerde vlucht dekken als dit door buitengewone omstandigheden is veroorzaakt. Het is belangrijk om de voorwaarden van uw polis te controleren, zodat u weet waar u aan toe bent. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een verzekering wél dekt bij annulering door slecht weer, maar niet bij stakingen. Overigens wanneer de luchtvaartmaatschappij zelf de kosten vergoedt of u een vervangende vlucht accepteert, keert de reisverzekering geen (extra) vergoeding uit.

Soms is uw aankoop ook verzekerd wanneer u met een creditcard betaald heeft

Geen reisverzekering afgesloten? Als u betaald heeft met een creditcard, kunt u de kosten van de geannuleerde vlucht soms ook terugkrijgen via de creditcardmaatschappij. Voor meer informatie over de voorwaarden die voor u gelden, kunt u terecht bij uw eigen creditcardmaatschappij.

Vragen? Stel ze gerust!

Heeft u vragen over uw reisverzekering en of u dekking heeft voor bepaalde kosten n.a.v. de annulering van Transavia? Neem gerust contact met ons op via tel. 0578-699799 of mail naar [email protected]. We helpen u graag!


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven